7.4.2020
Koronakriisin jälkeen arvostamme varmasti kasvotusten keskustelua enemmän kuin ennen. Olemme yhdessä joutuneet venymään nopeaan digiloikkaan ja oppineet siinä paljon. Hämmennyksen ja riittämättömyyden tunteetkin voivat yhdistää.
Vuorovaikutuksen kannalta verkko on kuitenkin ongelmallinen. Varsinkin sosiaalisessa mediassa reagoinnin pitää olla nopeaa, eikä monipuolisille perusteluille ole siinä rytmissä tilaa. Siksi asioiden käsittely menee helposti mielipiteiden heittelyksi tai joskus jopa huuteluksi.
Isot asiat pitää keskustella kasvokkain ja rauhassa. Tämän varmasti moni uskonnonopettaja allekirjoittaa. Kaikki opetussuunnitelman aiheet eivät toteudu etäopetuksessa yhtä hyvin. Yhteistä pohdintaa vaikkapa eettisistä kysymyksistä on vaikea synnyttää etänä. Vaikka nuoret ovat verkossa kotonaan (nyt ihan kirjaimellisesti), ei etäopetuksen yhdenvertaisuus välttämättä toteudu. Oppilaiden välineet, taidot ja perhetilanteet voivat vaihdella hyvinkin paljon.
Ihailen kyllä, miten hienoja etätunteja ja verkkomateriaaleja opettajat ovat yhdessä koonneet ja jakaneet. Sitä vain mietin, tapahtuuko jakamista myös uskonnon eri oppimäärien yli. Opetussuunnitelman tavoitteet ja etäopetuksen pedagogiset haasteet ovat kuitenkin samat.
Unelmoin entistä enemmän yhteisestä pöydästä uskonnonopetuksen tulevaisuuden äärellä. Pöydässä istuisivat niin enemmistön kuin vähemmistöjen edustajat, johtajat ja tekijät, päättäjät ja kouluttajat, nuoret sekä vanhemmat. Rakennettaisiin yhteistä näkyä siitä, millaisia tulevaisuustaitoja oppilaat tarvitsevat uskontojen ja katsomusten moninaisessa maailmassa.
Unelmassani yhteinen pöytä on hyvin pyöreä ja sitä kiertää avoimuus ja keskinäinen kunnioitus. Pöydässä on paikka kaikille asianosaisille ja jokaisen kysymys tai huoli uskonnonopetuksesta otetaan todesta.
Kukaan meistä ei tiedä tulevaisuutta, se tehdään ja eletään yhdessä!
Tuula Vinko
kouluyhteistyön asiantuntija
Kirkkohallitus (ev.lut.)
Kirjoittaja on USKOT-foorumin uskonnonopetusjaoston jäsen. Teksti on viides blogi kuukausittain julkaistavassa blogitekstisarjassa, jossa jaoston jäsenet tuovat esiin näkökulmia uskonnonopetukseen.